Zoeken:
Begin hoofdinhoud

Er komt geen water uit de kraan.

Gewoonste zaak van de wereld?

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, we zijn er afhankelijk van. Als deze voorzieningen uitvallen, kan dat flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar je kunt je zelf ook voorbereiden.

Schoon water.

Schoon water is een eerste levensbehoefte. De kwaliteit van ons drinkwater moet goed zijn. Toch kan het gebeuren dat er geen water uit de kraan komt. Bijvoorbeeld bij een breuk in de leiding of tijdens werkzaamheden. De toevoer van drinkwater is dan tijdelijk afgesloten. Of het water is vervuild.

Hoe kan ik me voorbereiden?

  • Zorg dat je een noodpakket in huis hebt.
  • Zorg voor voldoende water voor 3 dagen (reken op 4 liter per persoon per dag) en een aantal lege, schone flessen of een jerrycan.
  • Kondigt het drinkwaterbedrijf werkzaamheden aan? Vul het bad of extra flessen met drinkwater.
  • In een flatgebouw of appartementencomplex pompt een hydrofoor het water omhoog. De druk van het water kan even wegvallen bij onderhoud aan de hydrofoor. De beheerder van de hoogbouw informeert je hierover. Een hydrofoor kan ook uitvallen, als er tijdelijk geen water of waterdruk is. De beheerder kan de hydrofoor ook weer aanzetten. Zorg dat je de gegevens van de beheerder bij de hand hebt.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?

Wat doe ik tijdens de storing?

  • Luister als het lang duurt naar calamiteitenzender Omroep Brabant.
  • Komt er nog water uit de kraan? Dit is geen drinkwater, maar je kunt er wel het toilet mee doorspoelen. Ook met water uit een regenton of een sloot kun je het toilet doorspoelen.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?

Bijzondere omstandigheden.

  • Het waterbedrijf kan uit voorzorg een kookadvies geven. Bijvoorbeeld tijdens werkzaamheden of wanneer het water verontreinigd is. Je krijgt dan een oranje of rode kaart in de brievenbus met daarop het kookadvies. Je moet het water uit de kraan eerst 3 minuten koken, voordat je het drinkt. Je kunt wel douchen. Je krijgt een groene kaart in de brievenbus, als het water uit de kraan weer te drinken is. Gaat het om een groot gebied? Dan kan het waterbedrijf je ook informeren via de website of de media (waaronder calamiteitenzender Omroep Brabant).
  • Bij een langdurige storing kan drinkwater uitgedeeld worden via speciale distributiepunten in de gemeente. Je krijgt dan van het waterbedrijf (de wettelijk vereiste) 3 liter drinkwater per dag.

Blijf op de hoogte.

De overheid wil je snel en zo goed mogelijk informeren. Via NL-Alert, de calamiteitenzender Omroep Brabant en via de website van de gemeente. Gaat het om een korte storing? Kijk dan op de website van het nutsbedrijf.
Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen de hulpdiensten in actie. Maar de storing kan hen ook treffen. Bijvoorbeeld als de telefoonverbinding en andere verbindingen uitvallen. Hulpdiensten proberen zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan te bieden.