Zoeken:
Begin hoofdinhoud

De stroom valt uit.

Gewoonste zaak van de wereld?

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, we zijn er afhankelijk van. Als deze voorzieningen uitvallen, kan dat flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar je kunt je zelf ook voorbereiden.

Wat doet de overheid?

De veiligheidsregio en de gemeenten werken intensief samen met de nutsbedrijven. Niet alleen tijdens een storing, maar ook daarvoor. Samen maken we noodplannen, zodat we de problemen tijdens een storing zo snel mogelijk kunnen oplossen. In een noodplan staat bijvoorbeeld welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom, wanneer de stroom voor langere tijd zou uitvallen. Denk aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Is er langere tijd geen drinkwater? Dan staat in een noodplan waar in een gemeente de tijdelijke distributiepunten voor drinkwater moeten komen. In extreme situaties moeten er opvanglocaties geregeld worden.

De stroom valt uit.

Als de stroom uitvalt, kunnen heel veel mensen daar last van krijgen. Hoe langer de storing duurt, hoe groter de overlast. Bij een grote stroomstoring hebben duizenden mensen tegelijk geen elektriciteit. Ook de verwarming kan uitvallen.

Uitval ICT

Als de stroom uitvalt, krijg je vaak ook te maken met computerstoringen. Veel sectoren zijn afhankelijk van ICT. De gevolgen kunnen daarom ingrijpend zijn. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven kunnen hun diensten niet verlenen. Een plaatselijke storing zorgt al snel voor een kettingreactie.

Uitval telefoonverkeer

Als de stroom uitvalt, kun je ook niet bellen. Dat komt omdat de zendmasten uitvallen. Alarmnummer 112 blijft altijd bereikbaar, dankzij een noodnet.

Hoe kan ik me voorbereiden?

  • Zorg dat je een noodpakket in huis hebt.
  • Noteer belangrijke telefoonnummers: het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis) en het storingsnummer van de stroomleverancier.
  • Omroep Brabant is de calamiteitenzender in geval van nood. Deze zender geeft dan informatie van de overheid. Zoek de frequentie op en stel die in op je (nood)radio, autoradio en/of televisie.
  • Stel je mobiele telefoon in op het alarmeringssysteem NL-Alert.
  • Schaf een noodaggregaat aan, als je totaal afhankelijk bent van stroom.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?

Wat doe ik tijdens storing?

Uitval van elektriciteit levert voor de meeste mensen geen direct gevaar op. Maar als het langer duurt moet je in de winter oppassen voor onderkoeling.

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Bel niet naar 112.
  • Luister als het lang duurt naar calamiteitenzender Omroep Brabant.
  • Heb je internet op je telefoon of tablet? Blijf dan zo verbonden met de hulpdiensten.
  • Laat de koelkast en vriezer zo lang mogelijk dicht en haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.
  • Probeer als het buiten koud is, de warmte zoveel mogelijk binnen te houden. Gebruik alleen de kleinste ruimte.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?

Informatie.

De overheid wil je snel en zo goed mogelijk informeren. Via NL-Alert, de calamiteitenzender Omroep Brabant en via de website van de gemeente. Gaat het om een korte storing? Kijk dan op de website van het nutsbedrijf.
Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen de hulpdiensten in actie. Maar de storing kan hen ook treffen. Bijvoorbeeld als de telefoonverbinding en andere verbindingen uitvallen. Hulpdiensten proberen zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan te bieden.