Zoeken:
Begin hoofdinhoud

Het gas valt uit.

Gewoonste zaak van de wereld?

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, we zijn er afhankelijk van. Als deze voorzieningen uitvallen, kan dat flinke overlast geven. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar je kunt je zelf ook voorbereiden.

Wat doet de overheid?

De veiligheidsregio en de gemeenten werken intensief samen met de nutsbedrijven. Niet alleen tijdens een storing, maar ook daarvoor. Samen maken we noodplannen, zodat we de problemen tijdens een storing zo snel mogelijk kunnen oplossen. In een noodplan staat bijvoorbeeld welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom, wanneer de stroom voor langere tijd zou uitvallen. Denk aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Is er langere tijd geen drinkwater? Dan staat in een noodplan waar in een gemeente de tijdelijke distributiepunten voor drinkwater moeten komen. In extreme situaties moeten er opvanglocaties geregeld worden.

Uitval gas.

De meeste woningen en gebouwen in Nederland zijn aangesloten op het aardgasnet. Het gastransport via dit net is betrouwbaar, maar kan verstoord worden. Bijvoorbeeld door werkzaamheden. Wanneer de gastoevoer verstoord raakt, kan de verwarming uitvallen. Tijdens de winter kan dat voor sommige mensen levensbedreigend zijn. En veel mensen kunnen niet meer koken. Valt de druk van het gasnet volledig weg? Om veiligheidsredenen kan het uren duren voordat de gastoevoer weer veilig op gang komt.

Hoe kan ik me voorbereiden?

  • Zorg dat je een noodpakket in huis hebt.
  • Zorg voor warmhouddekens, een petroleumkachel of elektrisch kooktoestel.
  • Je weet waar de hoofdgaskraan zit en hoe je die afsluit.
  • Je weet welke apparaten in huis gas gebruiken en hoe je ze afsluit.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?

Wat doe ik tijdens de storing?

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer 0800 9009.
  • Luister als het lang duurt naar calamiteitenzender Omroep Brabant.
  • Sluit de hoofdgaskraan af en schakel alle apparaten die gas gebruiken uit.
  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte.
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden?
  • Als de storing voorbij is, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Je moet waakvlammen opnieuw aansteken. Controleer gastoestellen als fornuis, geiser en cv-ketel.
  • Na een gasstoring kan het nutsbedrijf langskomen om de toevoer weer aan te sluiten. Sluit in dat geval nooit zelf het gas aan!

Er was niemand thuis toen de gasstoring begon

  • Laat het licht uit en zet geen schakelaars om als je de woning binnenkomt.
  • Gebruik geen open vuur en rook niet.
  • Controleer of het naar gas ruikt.
  • Hangt er een geur van gas? Verlaat direct de woning en zet de deur open om te ventileren.
  • Bel het gratis Nationaal Storingsnummer 0800 9009 als je buiten bent.
  • Kijk of er informatie over de storing in de brievenbus ligt.

Blijf op de hoogte.

De overheid wil je snel en zo goed mogelijk informeren. Via NL-Alert, de calamiteitenzender Omroep Brabant en via de website van de gemeente. Gaat het om een korte storing? Kijk dan op de website van het nutsbedrijf.
Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen de hulpdiensten in actie. Maar de storing kan hen ook treffen. Bijvoorbeeld als de telefoonverbinding en andere verbindingen uitvallen. Hulpdiensten proberen zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan te bieden.