Medewerker arbo (36 uur)
Zet jij je in voor veiligheid en gezondheid? Word medewerker arbo bij VRBZO en maak elke dag impact voor collega’s en organisatie.
Functie
Locatie
Uren
Niveau
Wat je gaat doen
Een veilige en gezonde werkomgeving voor de medewerkers van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO), daar zet jij je vol overtuiging voor in. Als medewerker arbo ben je de spil in het beheer van de arbo- en preventiewerkzaamheden. Je bent de drijvende kracht achter de uitvoering van het arbo- en preventiebeleid en hebt een belangrijke rol in kennisdeling en bewustwording over veiligheid en gezondheid binnen de hele organisatie. Hiermee draag je bij aan het versterken van veiligheid, gezondheid en welzijn van iedereen die bij VRBZO werkt.
De arbocoördinator/preventiemedewerker stuurt jou aan en jullie werken veel samen. Daarnaast werk je nauw samen met collega’s binnen de afdeling HRM, medewerkers van diverse afdelingen en externe partners. Dit zijn je belangrijkste werkzaamheden:
- Je ondersteunt bij het opstellen, actualiseren en uitvoeren van de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Je bewaakt de voortgang van het plan van aanpak.
- Je signaleert risico’s en ontwikkelt passende maatregelen om ze te beperken.
- Je onderzoekt incidenten en adviseert over preventieve maatregelen.
- Je bent het 1e aanspreekpunt voor operationele arbo-vragen van medewerkers en leidinggevenden.
- Je verzorgt de administratieve en organisatorische ondersteuning van arbo-projecten.
- Je houdt registraties en rapportages bij.
- Je geeft voorlichting en trainingen over veiligheid, gezondheid en welzijn.
De veiligheidsregio
Nederland heeft 25 veiligheidsregio’s. Die hebben een belangrijke taak: incidenten en crises voorkomen, beperken en bestrijden. We doen dat voor en met de 21 gemeenten in ons werkgebied; voor alle inwoners én bezoekers van deze regio.
Onze cultuur is open en informeel. We vinden het belangrijk om medewerkers met verschillende achtergronden, meningen en ervaringen in dienst te hebben, omdat dit bijdraagt aan een fijne werkomgeving. Soms zijn we nog iets te bureaucratisch, maar we zijn professioneel en leren snel. Dat moet ook wel, want we zijn samen verantwoordelijk voor onze missie: Samen zetten wij onze hulp en kennis in voor fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in Zuidoost-Brabant. We willen helpen. Dat zit standaard in onze bagage. Onze kernwaarden – vitaal, samenwerken, professioneel en paraat – zitten diep in ons DNA.
Aangenaam: de afdeling HRM
VRBZO bestaat uit 3 sectoren; Bedrijfsvoering, Risico- en Crisisbeheersing en Incidentbestrijding. De afdeling HRM valt onder de sector Bedrijfsvoering. Deze sector bestaat verder uit de afdelingen Financiën & Control, Informatiemanagement & Automatisering, Communicatie en Bestuur- en Managementondersteuning. Onze afdeling HRM bestaat uit medewerkers van de HR-Servicedesk, (strategisch) HR-adviseurs en diverse experts. Bij die laatste groep horen de functies van (juridisch) adviseur arbeidsvoorwaarden en rechtspositie, organisatieadviseur, specialist vrijwilligers, specialist psychosociale zorg en nazorg en arbocoördinator/preventiemedewerker. De afdeling HRM is volop in ontwikkeling en in opbouw en bestaat uit veel nieuwe mensen. Er liggen mooie ontwikkelopgaven om verder te werken aan de HR-strategie en de HR-dienstverlening.
“In onze organisatie krijg je de ruimte om mee te bouwen aan een veilige en gezonde werkplek. Samen zorgen we voor veiligheid, kwaliteit en werkplezier.”
– toekomstige collega, Mieke (arbocoördinator/preventiemedewerker)
Voor jou herkenbaar
Je hebt direct een gevoel bij onze missie Zorg voor Veiligheid. Ook in onze kernwaarden herken je jezelf. Dat is een goede start. Maar wat heb je nog meer in je bagage? Daar zijn we benieuwd naar. En ja, we hebben ook wel wat op ons verlanglijstje staan.
- Je hebt mbo+-werk- en -denkniveau, bij voorkeur aangevuld met een opleiding Middelbaar Veiligheidskundige (MVK).
- Je werkt procesmatig, nauwkeurig en bent in staat om acties en maatregelen te monitoren en te borgen.
- Je kunt goed zelfstandig werken en bent initiatiefrijk. Tegelijkertijd kun je goed samenwerken met diverse collega’s binnen de organisatie en ben je een betrouwbare sparringpartner.
- Je communiceert helder, zowel mondeling als schriftelijk, en weet informatie toegankelijk te maken voor verschillende doelgroepen.
- Je geeft zelf het goede voorbeeld door actief bij te dragen aan een veilige, open en positieve werkcultuur.
- Je hebt gevoel voor de structuur en werkwijze binnen de publieke sector en weet daarin doeltreffend te handelen.
Wat je van ons mag verwachten
Wij hebben vertrouwen in de mensen die bij ons werken. Je mag jouw werk op je eigen manier doen. Leren en persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk; want jouw bagage maakt ons sterker. Daarvoor ben je zelf verantwoordelijk. Dus onderzoek, probeer dingen uit en kom met frisse ideeën. We bieden je veel verantwoordelijkheid, vrijheid en nog meer:
- Een aanstelling met een proefperiode van een jaar. Zijn we na een jaar nog steeds blij met elkaar, dan krijg je een definitieve aanstelling.
- Een functie in functieschaal 8, met een salaris tussen de € 3.010,- en € 4.302,- bruto per maand (norm 1 februari 2025) bij een 36-urige werkweek. Wanneer je begint, kunnen we je inschalen in aanloopschaal 7, afhankelijk van je ervaring.
NB: Het betreft een nieuwe functie waarvoor het functieprofiel nog opgesteld wordt. Op basis van een globale toets van de inhoud van de functie is deze gekoppeld aan de normfunctie van specialist C/schaal 8. - Een Individueel Keuze Budget van 18,63% van je jaarsalaris, bovenop je salaris. Je kunt dit naar eigen inzicht besteden, bijvoorbeeld voor extra inkomen, extra verlofuren of om een opleiding te betalen.
- Wij betalen 2/3de van jouw ABP pensioenpremie.
- Een goede balans tussen werk en privé; flexibele werktijden, werkplekken in de hele regio en faciliteiten om thuis te kunnen werken.
- Behulpzame collega’s waarvan je veel kunt leren, maar die ook graag van jou willen leren.
- Een groot netwerk, met collega’s van andere veiligheidsregio’s en van netwerkpartners.
- We stimuleren persoonlijke ontwikkeling; je kunt ieder jaar gebruik maken van ons opleidingsbudget en je kunt online trainingen volgen (via GoodHabitz).
Geïnteresseerd?
Je bent enthousiast en wil solliciteren
Solliciteren kan tot en met 11 januari 2026 via onze website. Je krijgt altijd een reactie op je sollicitatie.
Sollicitatieproces
Ons sollicitatieproces bestaat uit de volgende stappen:
- We selecteren de brieven op 12 januari.
- Een gesprek met de arbocoördinator/preventiemedewerker en een collega uit de afdeling repressie staat gepland op 19 januari.
- Een tweede gesprek met de arbocoördinator/preventiemedewerker en het afdelingshoofd HRM staat gepland op 28 januari.
- Het arbeidsvoorwaardengesprek plannen we in overleg
We helpen je graag verder
Wil je persoonlijk contact voor je solliciteert? Je bent van harte welkom! Bel gerust Mieke Meulendijks (arbocoördinator/preventiemedewerker) op 06- 22740186. Zij beantwoordt graag al je vragen of jullie maken samen een afspraak. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Bel dan met Daniëla Reniers (HR-adviseur) 06-15081376. Zij helpt je graag verder.
Wervingsbeleid
De vacature is eerst intern opengesteld en wordt nu extern opengesteld.
Voordat je in dienst komt vragen we om een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Een assessment en/of persoonlijkheidstest kan deel uitmaken van de selectieprocedure.