Coördinator Bedrijf Continuïteit Management (BCM) (32-36 uur)
Zorg jij dat VRBZO nooit stilvalt? Als Coördinator BCM borg je continuïteit en maak je impact op veiligheid.
Functie
Locatie
Uren
Niveau
Wat je gaat doen
Als BCM-coördinator ben je de drijvende kracht achter het Bedrijf Continuïteit Management Systeem (BCMS) van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Jij zorgt ervoor dat wij onze primaire dienstverlening blijven bieden, zodat we de veiligheid van onze inwoners kunnen blijven beschermen. Je bent een zelfstandige professional die de organisatie meeneemt in de verdere ontwikkeling en professionalisering van BCM. Als basis daarvoor gebruik je de Nederlandse normen NEN en ISO 22301.
Je coördineert en werkt samen met het kernteam BCM waarin alle sectoren zijn vertegenwoordigd. Naast deze hoofdtaak ben je bereid om andere taken op het gebied van integrale veiligheid op te pakken.
Jouw werk kun je verdelen over 5 organisatiegebieden:
- Strategie
- Opstellen, onderhouden en continue verbeteren van het BCM-Systeem.
- Adviseren van het managementteam over de continuïteit van de maatregelen.
- Rapporteren over BCM-Systeem en risicoprofiel.
- Aanspreekpunt zijn voor auditors.
- Monitoren van wijzigingen in wet- en regelgeving die impact hebben op BCM.
- Leiden
- Coördineren van het kernteam BCM.
- Coördineren van het continuïteitsteam (interne crisisorganisatie) en adviseren tijdens uitval.
- Afstemmen van alle BCM-activiteiten in de hele organisatie.
- Begeleiden en adviseren van de sectorhoofden bij de uitvoering van BCM.
- Landelijk samenwerken en afstemmen met je collega-BCM’ers van de andere veiligheidsregio’s.
- Coördineren van andere taken op het gebied van integrale veiligheid, zoals bijvoorbeeld BHV.
- Medewerkers
- Zorgen dat de hele organisatie zich bewust is van de risico’s en bijsturen waar nodig.
- Middelen
- Ontwikkelen van richtlijnen en hulpmiddelen.
- Nauwe samenwerking met onze afdeling I&A en team Huisvesting & Facilitair als interne leveranciers van bedrijf kritische diensten.
- Processen
- Opstellen en uitvoeren van de Plan-Do-Check-Act voor BCM.
- Uitvoeren van Business Impact Analyses, Risico Analyses en Maatregelen Analyses.
- Organiseren van opleiden, trainen en oefenen over BCM.
De veiligheidsregio
Nederland heeft 25 veiligheidsregio’s. Die hebben een belangrijke taak: incidenten en crisis voorkomen, beperken en bestrijden. We doen dat voor en met de 21 gemeenten in ons werkgebied; voor alle inwoners én bezoekers van deze regio. Onze cultuur is open en informeel. We vinden het belangrijk om medewerkers met verschillende achtergronden, meningen en ervaringen in dienst te hebben, omdat dit bijdraagt aan een fijne werkomgeving. Soms zijn we nog iets te bureaucratisch, maar we zijn professioneel en leren snel. Dat moet ook wel, want we zijn samen verantwoordelijk voor onze missie: Zorg voor Veiligheid. We willen helpen. Dat zit standaard in onze bagage. Onze kernwaarden – behulpzaam, deskundig, daadkrachtig en gericht op samenwerken – zitten diep in ons DNA.
Aangenaam:
VRBZO bestaat uit 3 sectoren; Risico- en Crisisbeheersing. Incidentbestrijding en Bedrijfsvoering. De coördinator bedrijfscontinuïteitsmanagement is op dit moment rechtstreeks onder het sectorhoofd Bedrijfsvoering geplaatst. Dit kan in de toekomst nog veranderen.
De sector Bedrijfsvoering bestaat verder uit de afdelingen Financiën & Control, HRM, Informatiemanagement & Automatisering, Communicatie en Bestuur- en Managementondersteuning. De onafhankelijke toezicht functies zijn direct onder het Sectorhoofd geplaatst.
Binnen VRBZO maken we een doorstart op het gebied van bedrijfscontinuïteitsmanagement en dit vraagt om daadkracht, doorzettingsvermogen en samenwerking in een organisatie waar de sfeer open en collegiaal is.
Lambèrt van Iersel (Sectorhoofd Bedrijfsvoering)
Voor jou herkenbaar
Je hebt direct een gevoel bij onze missie: Zorg voor Veiligheid. Ook in onze kernwaarden herken je jezelf. Dat is een goede start. Maar wat heb je nog meer in je bagage? Daar zijn we benieuwd naar. En ja, we hebben ook wel wat op ons verlanglijstje staan.
- Je hebt hbo- of wo-werk en –denkniveau.
- Je hebt kennis van en ervaring met Bedrijf Continuïteit Management en risicomanagement.
- Je hebt goede communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht, die je onder meer inzet om collega’s te blijven enthousiasmeren over BCM.
- Je bent resultaatgericht, pragmatisch en oplossingsgericht.
- Je herkent je in onze competenties: samenwerken, professioneel, paraat en vitaal.
- Je hebt een belangrijke rol in de crisisorganisatie.
Wat je van ons mag verwachten
Wij hebben vertrouwen in de mensen die bij ons werken. Je mag jouw werk op je eigen manier doen. Leren en persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk; want jouw bagage maakt ons sterker. Daarvoor ben je zelf verantwoordelijk. Dus onderzoek, probeer dingen uit en kom met frisse ideeën. We bieden je veel verantwoordelijkheid, vrijheid en nog meer:
- Een aanstelling met een proefperiode van een jaar. Zijn we na een jaar nog steeds blij met elkaar, dan krijg je een definitieve aanstelling;
- Een functie in functieschaal 11, met een salaris tussen de € 4.267,00 en € 6.143,00 bruto per maand (norm 1 februari 2025) bij een 36-urige werkweek. Wanneer je begint, kunnen we je inschalen in aanloopschaal 10, afhankelijk van je ervaring.
NB: Het betreft een nieuwe functie waarvoor het functieprofiel nog opgesteld wordt. Op basis van een globale toets van de inhoud van de functie is deze gekoppeld aan de normfunctie van Beleidsadviseur B/schaal 11; - Een Individueel Keuze Budget van 18,63% van je jaarsalaris, bovenop je salaris. Je kunt dit naar eigen inzicht besteden, bijvoorbeeld voor extra inkomen, extra verlofuren of om een opleiding te betalen.
- Wij betalen 2/3de van jouw ABP pensioenpremie.
- Een goede balans tussen werk en privé; flexibele werktijden, werkplekken in de hele regio en faciliteiten om thuis te kunnen werken. Voor je start overleggen we over je werktijden en je werklocatie.
- Behulpzame collega’s waarvan je veel kunt leren, maar die ook graag van jou willen leren.
- Een groot netwerk, met collega’s van andere veiligheidsregio’s en van netwerkpartners.
- We stimuleren persoonlijke ontwikkeling; je kunt ieder jaar gebruik maken van ons opleidingsbudget en je kunt online trainingen volgen (via GoodHabitz).
Geïnteresseerd?
Je bent enthousiast en wil solliciteren
Solliciteren kan tot en met 4 januari 2026 via onze website. Je krijgt altijd een reactie op je sollicitatie.
Ons sollicitatieproces bestaat uit de volgende stappen:
- We selecteren de brieven op 5 januari 2026.
- De eerste gesprekken met enkele directe collega’s en het sectorhoofd Bedrijfsvoering staan gepland op 8 en 9 januari 2026
- Een tweede gesprek is optioneel.
- Het arbeidsvoorwaardengesprek plannen we in overleg.
We helpen je graag verder
Wil je persoonlijk contact voor je solliciteert? Je bent van harte welkom! Bel gerust Lambèrt van Iersel (sectorhoofd Bedrijfsvoering) op 06-57581459. Hij beantwoordt graag al je vragen of jullie maken samen een afspraak. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Bel dan met Daniëla Reniers (HR-adviseur) 0615081376. Zij helpt je graag verder.
Wervingsbeleid
De vacature is gelijktijdig intern en extern opengesteld. Als er reacties van interne kandidaten zijn, dan nemen we die eerst in behandeling.
Voordat je in dienst komt vragen we om een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Een assessment en/of persoonlijkheidstest kan deel uitmaken van de selectieprocedure.